Creep (from Pablo Honey of Radiohead)

Radioheadのアルバム『Pablo Honey』の2曲目『Creep』の和訳。「Creep」は、這い進むこと、下等なやつ、気味の悪いやつなどの意がある。



2. Creep

When you were here before
Couldn't look you in the eye
You're just like an angel
Your skin makes me cry
You float like a feather
In a beautiful world
I wish I was special
You're so fucking special

あなたが以前ここに居たとき
まともに見る事などできなかった
本当に天使のようで
あなたの肌は私を追い詰める
あなたは羽のように優雅に軽やかに動く
完璧な世界で、私は特別でありたかった
あなたはそれほど特別な存在だった

But I'm a creep
I'm a weirdo
What the hell am I doing here?
I don't belong here

でも、私は下等で
偏った人間だ
私はこの奈落の底で何をしているのか
私はここには相応しくない

I don't care if it hurts
I want to have control
I want a perfect body
I want a perfect soul
I want you to notice when I'm not around
You're so fucking special
I wish I was special

損なったとしても気にしない
思い通りにしたい
非の打ちどころのない肉体がほしい
完璧な精神でありたい
あなたには私の不在に気づいて欲しい
あなたはそれほど特別な存在だった
私もそうありたかった

But I'm a creep
I'm a weirdo
What the hell I'm doing here?
I don't belong here

でも、私は下等で
偏った人間だ
私はこの奈落の底で何をしているのか
私はここには相応しくない

She's running out the door
She's running out
She runs runs runs

彼女はそのドアを走って出て行った
彼女は出て行った
彼女は走って、走って、走って

Whatever makes you happy
Whatever you want
You're so fucking special
I wish I was special

あなたを幸福にするものなら何でも
あなたが欲しがるものは何でも
あなたはそれほど特別な存在だった
私もそうありたかった

But I'm a creep
I'm a weirdo
What the hell am I doing here?
I don't belong here
I don't belong here

でも、私は下等で
偏った人間だ
私はこの奈落の底で何をしているのか
私はここには相応しくない

残された人間

残された者の悲哀。そこには、後悔と自己卑下だけがある。


トム・ヨークによる説明

トム・ヨークは、この曲について以下のように語ったという。

I have a real problem being a man in the '90s… Any man with any sensitivity or conscience toward the opposite sex would have a problem. To actually assert yourself in a masculine way without looking like you're in a hard-rock band is a very difficult thing to do…

It comes back to the music we write, which is not effeminate, but it's not brutal in its arrogance. It is one of the things I'm always trying: To assert a sexual persona and on the other hand trying desperately to negate it.

訳:
僕には90年代の男であるという現実的な問題がある。繊細さや異性への意識を持った男なら誰しもある問題を抱えているだろう。あなたがハードロックバンドのようなルックスでないなら、男らしい方法であなた自身を実際に主張することは、難しいことなんだ。

それは僕の書いた音楽にも言えることで、それは女々しいわけじゃないけど、その傲慢さの中に雄々しさはない。それは僕がいつもやろうとしていることの一つなんだ。性的人格を前面に出しながら、他方で、それを必死に否定しようとするんだ。


憂いと激情のサウンド

メランコリーと激情を、鬱的な歌唱と劇的なノイズサウンドの導入によって表現した画期的な作品。


関連情報

曲名 Creep
アルバム名 Pablo Honey
アーティスト名 Radiohead
発表 1992/09/21
評価 ★★★★★
作詞作曲者 Thomas Edward Yorke, Edward John O'brien, Colin Charles Greenwood, Jonathan Richard Guy Greenwood, Philip James Selway
著作権 Warner/Chappell Music, Inc.


関連リンク

Amazonへのリンク

iTunesへのリンク


スポンサーリンク
スポンサーリンク