Surfacing (from Slipknot of Slipknot)

Slipknot のアルバム『Slipknot』の5曲目『Surfacing』の和訳。「Surfacing」には表面、外面などの意味がある。



5. Surfacing

Fuck you all

まとめてくたばれ


Running out of ways to run
I can't see, I can't be
Over and over and under my skin
All this attention is doing me in

行き先はない
見えもしない、なることもできない
何度も、俺のかんに障る
全ての目が俺に向いている


Fuck it all, Fuck this world
Fuck everything that you stand for
Don't belong, Don't exist
Don't give a shit
Don't ever judge me

くたばれ、全部くたばっちまえ
お前が言うこと全てがクソだ
属すな、消えろ
罵るな
俺を評することは許さねえ


Picking through the parts exposed
Taking shape, taking shag
Over and over and under my skin
All this momentum is doing me in

晒された部位を丹念に調べ
形になり、やっちまう
何度も、俺のかんに障る
流れが全部俺に向いている


Fuck it all, Fuck this world
Fuck everything that you stand for
Don't belong, Don't exist
Don't give a shit
Don't ever judge me
And don't you fucking judge me
Burn

くたばれ、全部くたばっちまえ
お前が言うこと全てがクソだ
属すな、消えろ
罵るな
俺を評することは許さねえ
俺を判断するんじゃねえ
消えちまえ


You got all my love
Livin' in your own hate
Drippin' hole man
Hard step, no fate
Showin' you nothing
But I ain't holdin' back
Every damn word I say is a sneak attack

お前は俺の全てを手に入れる
自身の嫌悪の中にありながら
ずぶ濡れの空っぽな男
困難な道程、何も決まってない
お前には何も見せない
だが隠すことなどはしない
俺が言った言葉はどれも騙し討ちだ

When I get my hands on you
Ain't a fucking thing you can do
Get this cuz you're never gonna get me
I am the very disease you pretend to be

俺がお前を捕まえたとき
お前ができるようなくだらねえことじゃねえんだ
よく聞け、お前が俺を見つけることは絶対にできない
俺はお前がそうあろうとしているものなんだ


I am the push that makes you move
I am the push that makes you move
I am the push that makes you move
I am the push that makes you move
I am the push that makes you move

俺はお前らを揺さぶる影響と呼ばれるものだ


Fuck it all, Fuck this world
Fuck everything that you stand for
Don't belong, Don't exist
Don't give a shit
Don't ever judge me

くたばれ、全部くたばっちまえ
お前が言うこと全てがクソだ
属すな、消えろ
罵るな
俺を評することは許さねえ


Fuck it all, Fuck this world
Fuck everything that you stand for
Don't belong, Don't exist
Don't give a shit
Don't ever judge me
Burn

くたばれ、全部くたばっちまえ
お前が言うこと全てがクソだ
属すな、消えろ
罵るな
俺を評することは許さねえ
消えちまえ

他人に評価されることへの嫌悪感を表現

作詞者であるクリス・フェーンが『Sufacing』について応えたインタビューがあり、そこで歌詞の意味が語られている。
It basically encompasses everything. Kind of encompasses the attitude of the band and the attitude of how we feel about life: Don't judge me. Everything that you think that you know about the world, and about Slipknot, and about your own life, might not be the case. So I think it's just openmindedness and just be cool.
Surfacing by Slipknot: Songfacts
訳:
『Sufacing』は基本的に全てを網羅しているんだ。バンドの姿勢、俺達が生き方について感じること、つまり俺をジャッジするなということがね。それは、君が世界やスリップノットや、君自身の人生について知っていることを下敷きにしても、俺たちの判断はできないってことなんだ。それは、偏見のない視点のことであるし、それがクールだと僕は思うんだ。

歌詞は、語り手が外部からの注目や評価に反発し、何かの物差しではかられることに嫌悪をぶちまける様子が表現されている。そして、上記のインタビューにあるように、これこそがSlipknotのメンバーが感じていることなのだと思われる。


不協和音と轟音が織りなす特異な音空間

追い込むような不吉な不協和音の嵐、叩き込むように移り変わる縦乗りの轟音、歪みを体現したようなシャウト、それらが集まり不穏な躍動感、疾走感、圧迫感を構成し、聴くものを飲み込む。


関連情報

曲名 Surfacing
アルバム名 Slipknot
アーティスト名 Slipknot
発表 1999/06/29
評価 ★★★★★
作詞作曲者 Michael Shawn Crahan, Paul Dedrick Gray, Nathan Jonas Jordison, Mickael Gordon Thomson, Corey Todd Taylor
著作権 SONY/ATV MUSIC PUBLISHING LLC


関連リンク

Amazonへのリンク

iTunesへのリンク


記事へのリンク

Slipknot
Slipknot
  1. 742617000027
  2. (sic)
  3. Eyeless
  4. Wait And Bleed
  5. Surfacing
  6. Spit It Out
  7. Tattered & Torn
  8. Me Inside
  9. Liberate
  10. Prosthetics
  11. No Life
  12. Diluted
  13. Only One
  14. Scissors
  15. Eeyore
スポンサーリンク
スポンサーリンク