In The Air Tonight (from Ritual of In This Moment)

In This Moment のアルバム『Ritual』の4曲目『In The Air Tonight』の和訳。「In The Air Tonight」は、直訳すれば今夜の空気では、今夜の雰囲気の中では等と訳せるが、Phil Colins(フィル・コリンズ)の原曲では「夜の囁き」と訳されている。

本曲は、フィル・コリンズが1981年にソロで初めて発表したシングル曲『In The Air Tonight』の In This Moment によるカヴァー。【Wikipedia: In The Air Tonight

4. In The Air Tonight

I can feel it coming in the air tonight, oh Lord
And I've been waiting for this moment for all my life, oh Lord
Can you feel it coming in the air tonight, oh Lord, oh Lord

今夜の空気に包まれると、近づいてくるように感じられる
私はこの瞬間を待っていたの、生涯ずっと
あなたは感じられる?夜の空気の中で近づいてくるのを


Well, if you told me you were drowning
I would not lend a hand
I've seen your face before my friend
But I don't know if you know who I am

そうね、あなたが溺れ死んでしまうと言っても
手を貸す気はないわ
私は以前、あなたの顔を見たことがあるの、私の友人より前にね
でも分からないわ、あなたが私を誰か知っているのか

Well, I was there and I saw what you did
I saw it with my own two eyes
So you can wipe off the grin
I know where you've been
It's all been a pack of lies

そうね、私はそこにいて、あなたがしたことを見た
自身の二つの目で見たわ
だから、あなたはその笑みを拭い去ってもいいのよ
私は知っているもの、あなたがどこにいたのか
それは全部が全部、嘘の塊だったのよ


And I can feel it coming in the air tonight, oh Lord
Well I’ve been waiting for this moment for all my life, oh Lord
I can feel it coming in the air tonight
Well I’ve been waiting for this moment for all my life, oh Lord, oh Lord

今夜の空気に包まれると、近づいてくるように感じられる
そう、私はこの瞬間を待っていたの、生涯ずっと
今夜の空気に包まれると、近づいてくるように感じられる
そう、私はこの瞬間を待っていたの、生涯ずっと


Well I remember, I remember don't worry
How could I ever forget, it's the first time
The last time we ever met

そうね、覚えてる、覚えているわ、心配しないで
これまでどうして忘れていたのかしら、それは初めての時で
私たちが会った最後の時

But I know the reason why you keep your silence up
Oh no you don't fool me
Well the hurt doesn't show
But the pain still grows
No stranger to you or me

でも、私は知っているの、あなたが沈黙する理由を
ああ違うわ、あなたは私を欺いてなんかいない
そうね、その傷は見えない
でも痛みは育っていくわ
あなたにも私にも関係なく


I can feel it coming in the air tonight, oh Lord
I’ve been waiting for this moment for all my life, oh Lord
I can feel it coming in the air tonight, oh Lord
I’ve been waiting for this moment for all my life
For all my life, for all my life, for all my life
Oh Lord, oh Lord, oh Lord, oh Lord...

今夜の空気に包まれると、近づいてくるように感じられる
私はこの瞬間を待っていたの、生涯ずっと
今夜の空気に包まれると、近づいてくるように感じられる
私はこの瞬間を待っていたの、生涯ずっと
生涯にわたってずっと

裏切った恋人への憤り

歌詞は抽象的だが、自分の友人と不義を為した恋人について述べられ、またそれに対する憤りや想いも綴られているようにみえる。

フィル・コリンズによる『In The Air Tonight』の意味

また原曲の歌詞に対しては、フィル・コリンズが前妻について述べたものだとファンによって言われている。

しかし、フィル・コリンズはそれを否定。即興的に作った歌詞であり、そのような意味はないと述べている。

Genius: In The Air Tonight by Phil Colins

存在感あるインダストリアル的多重リフ

ダークで緊迫感のあるサウンドに、虚ろに呟くようにマリア・ブリンクの歌声が重ねられる。曲が進行するに従い、その歌声に情感が込められていく。

しかし曲後半に、インダストリアル的多重リフとも言うべきサウンドが突如として振り下ろされ、曲は最高潮を迎える。

関連情報

曲名 In The Air Tonight
アルバム名 Ritual
アーティスト名 In This Moment
発表 2017/07/17
評価 ★★★★★
作詞作曲者 Phil Colins
著作権 CADIUM MUSIC PUBLISHING, BMG RIGHTS MANAGEMENT US, LLC, IMAGEM MUSIC INC

関連リンク

Amazonへのリンク

iTunesへのリンク


記事へのリンク

Ritual
In This Moment
  1. Salvation
  2. Oh Lord
  3. Black Wedding (feat. Rob Halford)
  4. In the Air Tonight (Phil Collins cover)
  5. Joan of Arc
  6. River of Fire
  7. Witching Hour
  8. Twin Flames
  9. Half God Half Devil
  10. No Me Importa
  11. Roots
  12. Lay Your Gun Down
スポンサーリンク
スポンサーリンク